מילון פיצה

ערך/מקדם עובי (Thickness Factor / Loading Factor)

פיצהלאב » האנציקלופיצה » ערך/מקדם עובי (Thickness Factor / Loading Factor)

מה זה ערך/מקדם עובי

הקונספט של ערך/מקדם העובי הוא מעט טריקי, אבל מדובר בכלי שימושי ביותר שמאפשר לנו להכין פיצה בגדלים שונים לפי עובי מסויים.

המטרה המרכזית של ערך העובי היא לאפשר לחשב כמה בצק צריך בשביל להכין פיצה בגודל ועובי מסויימים. בדומה לאחוזי אופה, ערך העובי מאפשר "להשוות" מתכונים ופורמולות בצק שונות – אם מישהו אומר לכם שהוא השתמש בערך עובי מסוים, זה מאפשר להבין פחות או יותר באיזה עובי פיצה מדובר, ויותר חשוב – מאפשר להשתמש בערך העובי הזה בשביל "לשכפל" את תכונות הפיצה מבחינת העובי שלה.

יתרון נוסף (ולא פחות חשוב) של ערך העובי הוא שהוא מאפשר חישוב קל ומהיר של כמות הבצק לפי כל גודל פיצה רצוי, בין אם עגולה (לפי קוטר) ובין אם מרובעת (לפי אורך ורוחב).

לסיכום:
ערך העובי הוא בפועל היחס בין משקל הבצק לגודל (שטח) הפיצה. ככל שהיחס יותר גדול – נקבל יותר בצק על אותו גודל פיצה; וככל שהוא יותר קטן – נקבל פחות בצק על אותו גודל פיצה. כמובן שפחות/יותר בצק על אותו גודל פיצה, אומר בהכרח פיצה יותר דקה/עבה; וזה בדיוק מה שערך העובי מאפשר לנו – להשתמש במספר/מקדם קבוע (שהוא בעצם היחס בין גודל הפיצה לכמות הבצק) לחישוב כמות הבצק, או במילים אחרות – לדעת בכמה בצק צריך להשתמש עבור גדלים שונים של פיצה ועבור עובי שונה של פיצה.

חשוב להבהיר שוב דבר אחד – ערך העובי הוא מספר שמהווה יחס בין משקל הבצק לגודל הפיצה; המספר הזה הוא לא העובי של הפיצה האפויה, ואין לו באמת קשר לעובי "האמיתי" של הפיצה. הוא קיים רק לצורך החישוב.
בשורה התחתונה ובהקשר של מחשבון הבצק של פיצהלאב, אין באמת צורך "להבין" מה עומד מאחורי ערך העובי – כל מה שצריך לדעת זה ששימוש בערכי עובי שונים יוביל לפיצה בעובי שונה (בהתאם לרשימה בהמשך). למספר עצמו אין באמת משמעות – באותה מידה הסקאלה יכלה להיות 1, 2, 3 וכו' – כל מה שצריך לדעת זה שערך עובי ספציפי יתן עובי ספציפי של פיצה.

דבר נוסף שחשוב לציין הוא ששימוש בערך עובי אמנם מהווה בסיס מעולה לקבל פיצה בעובי מסוים, אבל קיימים תנאים נוספים שעשויים להשפיע על התוצאה הסופית (כלומר על עובי הפיצה בפועל), לדוגמה:

  • תפיחת התנור באפייה (יותר תפיחת תנור = בצק שצבר יותר נפח ובפועל יותר "עבה")
  • כמה שוליים השארנו בפיצה (עבור פיצה עגולה) – פיצה עם שוליים "שטוחים" שכל השטח שלה אחיד, תהיה עבה יותר לעומת פיצה מאותו הבצק עם שוליים גדולים/"שמנים" יותר, משום שיש יותר בצק בשוליים, על חשבון מרכז הפיצה (מה שהופך את המרכז ליותר דק).

ערך עובי עבור סוגי פיצה שונים

ערך העובי נע בין 0.05 (פיצה דקה מאוד מסוג קרקר סטייל) עד ל-0.15 ויותר (פוקאצ'ה עבה מאוד):

כמובן שהערכים הנ"ל משמשים כקווים כלליים בלבד.

חישוב ערך העובי (העשרה – אין צורך לדעת)

ראשית, החישוב מבוצע לפי מידות אמריקאיות של אינצ'ים ואונקיות (ounces). ניתן להמיר אותו למידות מטריות, אבל זה ישנה כמובן את הסקאלה המתקבלת של ערכי עובי, ומכיוון שיש כבר רפרנס לערכי עובי על פי מידות אמריקאיות (מה שאתם רואים ברשימה מעלה) – זה מיותר.

חישוב ערך העובי עבור פיצה עגולה:

TF = DW / (R * R * 3.14)

TF = ערך העובי
DW = משקל הבצק
R = רדיוס הפיצה
3.14 = פאי (π)

חישוב ערך עובי עבור פיצה מרובעת:

TF = DW / (L * W)

TF = ערך העובי
L = אורך הפיצה
W = רוחב הפיצה

כאמור, קחו בחשבון שהחישוב צריך להתבצע על פי אינצ'ים ואונקיות.